'Organisaties minder ver met social recruitment dan werknemers'

10-08-2011 | Waar werknemers steeds meer gebruik maken van social media, ook bij het vinden van nieuw werk, daar blijven bedrijven een beetje achter. Daardoor laten ze belangrijke kansen liggen.

Dat zegt Samantha Nagtegaal-Waas van Monsterboard Benelux.


Volgens Nagtegaal-Waas worstelen veel bedrijven hoe ze met social recruitment moeten beginnen: ‘Ze vinden het moeilijk de controle los te laten over wat er over ze gezegd wordt. Als je je in de wereld van social media begeeft, moet je toch open en transparant zijn. Je staat daardoor ook eerder bloot aan kritiek.’


Daarom zijn bedrijven regelmatig huiverig om hiermee te beginnen: ‘Zeker bij de grote bedrijven kan het lang duren voordat het management overtuigd is van de noodzaak. Kleinere bedrijven kunnen door de kortere lijnen eerder knopen doorhakken.’


De kansen van social recruitment


Volgens Nagtegaal-Waas zouden bedrijven met social recruitment veel meer kunnen laten zien hoe het is om binnen een bedrijf te werken: ‘We kennen natuurlijk wel de bedrijfsvideo’s, maar die worden vaak nog niet via Facebook of YouTube gepromoot. Laat mensen twitteren wat ze doen, dat is goed voor je employer brand.’


Als er op Twitter gepraat wordt over een voor jouw doelgroep relevant onderwerp, zorg dan dat je medewerkers meepraten: ‘Op die manier verspreid je indirect je eigen employer brand. Je hoeft alleen maar te zijn waar je doelgroep op dat moment is. Dat betekent natuurlijk ook dat als jouw doelgroep niet op Twitter zit maar evenementen bezoekt, je dáár aanwezig bent. Social media zijn geen doel op zich.’


Eigen applicatie


Monsterboard lanceerde onlangs een nieuwe netwerkapplicatie voor Facebook-gebruikers: BeKnown. Gebruikers kunnen hiermee een professioneel netwerk opzetten op Facebook. Ze kunnen persoonlijke en zakelijke contacten en content gescheiden houden, ze hebben toegang tot vacatures, kunnen aanbevelingen ontvangen/geven en solliciteren.
Volgens Nagtegaal-Waas is het grootste verschil met bijvoorbeeld LinkedIn dat BeKnown in het Nederlands en 18 andere talen beschikbaar is. ‘Veel mensen vinden het toch fijn in hun eigen taal te communiceren. Daarmee spreken we ook een andere doelgroep aan. Niet de academici die carrière maken, maar scholieren die je er nog van moet overtuigen dat professioneel netwerken belangrijk is. Daarnaast biedt Facebook een immense hoeveelheid van 700 miljoen gebruikers.’


Eigen profiel voor werkgevers


Bedrijven kunnen een eigen bedrijfspagina claimen waarop ze hun vacatures kunnen zetten: ‘Daarnaast zou ik, als ik hen was, kiezen voor de persoonlijke benadering. Laat zien wat er achter de schermen bij je bedrijf gebeurt, zie het als een open en transparant platform. Probeer het niet allemaal te controleren, maar poog mensen met elkaar in verbinding te brengen.’


 


Bron: P&O actueel