'LinkedIn integreren op je eigen website'

10-08-2011 | Werkgevers hebben de mogelijkheid om een stuk LinkedIn-software te integreren op hun eigen website. Daarmee maken ze het kandidaten makkelijker om te reageren op een vacature.

De nieuwe tool heet ‘Apply with-LinkedIn’. Volgens Lena Olivier van LinkedIn is de nieuwe tool bedoeld om de grote groep passief zoekenden binnen te halen: ‘Mensen die actief naar een andere baan op zoek zijn, zullen makkelijker allerlei stappen ondernemen wanneer ze een interessante functie zien. De groep die passief zoekt is veel groter en wil al die moeite niet nemen. Als je voor hen de drempel zo laag mogelijk maakt om te reageren, krijg je meer respons op een vacature.'


Hoe werkt het?


Werkgevers kunnen op het carrièredeel van hun corporate website de tool toevoegen: ‘Dat doen ze aan de achterkant van hun site, de benodigde software stellen we gratis ter beschikking. Wanneer een werkzoekende geïnteresseerd is, kan hij een deel van zijn LinkedIn-profiel achterlaten op de website. Omdat ze geen lange velden hoeven invullen, kost het ze minder tijd en moeite. De werkgever ontvangt dat profiel en kan er al dan niet iets mee doen.’


Volgende stap in recruitment


Volgens Olivier is dit de volgende stap in recruitment: ‘Eerst hadden we de papieren procedure en met de opkomst van internet kregen we de vacaturesites. De volgende stap is social recruitment.’


Tip voor werkgevers


Wanneer bedrijven hiermee willen beginnen, is het wel belangrijk dat de eigen LinkedIn-profielen op orde zijn: ‘Zorg dat de profielen van de eigen medewerkers, in elk geval de recruiters, goede representaties zijn van de persoon. Op die manier is het voor sollicitanten duidelijk waar ze terechtkomen. Ook is het fijn als er een stuk bedrijfscultuur uit blijkt.’


Voorbeeld


Netflix, LivingSocial en Photobucket zijn bedrijven die al gebruik maken van de ‘Apply with-LinkedIn’-applicatie.


 


Bron: P&O actueel